Kuljetukseen liittyvä avustaminen kuuluu myös Kulkukeskuksen kuljettajille

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
5.10.2020 klo 14.57

Kynnys ry julkaisi kuljetuspalvelujen asiakkaan kirjoittaman mielipidekirjoituksen 2.10.2020. Kirjoituksessa asiakas tuo esiin huoliaan Länsi-Uudenmaan kulkukeskusta kohtaan. Kirjoituksessa nostettiin esille useita väittämiä, joita on syytä oikaista väärinkäsitysten välttämiseksi.

Kuljetuspalvelun asiakkaat ovat olleet tiiviisti mukana Kulkukeskuksen kehittämisessä ja toimintaohjeiden luomisessa ja siten heidän näkemyksiään on kuultu koko suunnitteluvaiheen ajan, toisin kuin mielipidekirjoittaja väittää.

Länsi-Uudenmaan kulkukeskus aloittaa toimintansa marraskuussa. Ensimmäisenä palvelu alkaa Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Kulkukeskuksesta asiakas voi tilata kuljetuksen soittamalla, tekstiviestillä, sähköpostilla, sovelluksella tai netissä. Kuljetuksen voi tilata heti tai tehdä ennakkotilauksen esimerkiksi seuraavalle aamulle. Kuljetuksen voi ottaa myös suoraan taksitolpalta. Auton tunnistaa violettivalkoisesta Kulkukeskuksen tunnuksesta.

Perille turvallisesti ja sujuvasti

Osassa Länsi-Uudenmaan kuntia asiakkailla on ollut haasteita saada kuljetusta tarvitsemanaan ajankohtana ja itselleen sopivalla autolla. Haluamme parantaa palvelun saatavuutta alueella ja siksi Kulkukeskuksen autot saapuvat noutamaan asiakaan viimeistään 60 minuutin päästä tilauksesta. Asiakas saa aina arvion auton saapumisajasta.

Kulkukeskus määrittää auton reitin. Näin varmistamme, että asiakas pääsee perille turvallisesti ja sujuvasti. Tämä lisää erityisesti näkövammaisten turvallisuutta ja varmuutta siitä, että kuljettaja ajaa toivottuun paikkaan suorinta tietä.

Voit pysähtyä myös matkan varrella

Kulkukeskuksen toiminta perustuu toimintaohjeisiin. Asiakas voi tehdä matkan aikana lyhyen pysähdyksen. Toimintaohjeessa on määritelty, että välipysähdyksen on oltava reitin varrella ja se saa kestää enintään noin 10 minuuttia. Pysähdys voi olla esimerkiksi kirjeen vienti postilaatikkoon.

Kuljettaja avustaa asiakasta

Lähes kaikki vammaispalvelulain- ja sosiaalihuoltolain mukaisissa kuljetuksissa olevat asiakkaat tarvitsevat jonkinlaista avustusta kuljetuksen aikana. Avustaminen kuuluu kuljetusyritysten sopimukseen ja jokainen kuljettaja avustaa asiakasta hänen tarvitsemallaan tavalla, esimerkiksi autoon siirtymisessä tai turvavyön kiinnityksessä.

Kuljettajalla ei ole kuitenkaan velvollisuutta toimia kuljetettavan henkilökohtaisena avustajana ennen saattamista tai sen jälkeen. Kuljettajalla ei esimerkiksi ole velvollisuutta avustaa asiakasta asioinnissa mahdollisen välipysähdyksen aikana, vaan sitä varten asiakkaalla tulee olla mukana oma saattaja tai avustaja. Asiakkaan on ilmoitettava tilauksen yhteydessä, jos mukaan haetaan saattaja tai avustaja, ja mistä osoitteesta hänet noudetaan.

Opasteita pilotoidaan

Kulkukeskus ei määritä, mihin auton on pysähdyttävä. Kun Kulkukeskus aloittaa toimintansa, pilotoidaan Espoon alueella Kulkukeskus-opasteita. Opasteilla merkitään ne paikat, joissa iso esteetön auto voi turvallisesti jättää ja noutaa asiakkaan. Tarkoituksena on, että opasteet tulevat niihin paikkoihin, jotka on koettu haasteelliseksi. Opasteiden avulla kuljettajan ja asiakkaan on helppo löytää toisensa esim. kauppakeskuksen luona. Asiakkaat ovat saaneet ehdottaa opasteiden sijainteja.

Lisätietoja:

Kari Vilppula, kuljetuspäällikkö
kari.vilppula@espoo.fi